Home
HAND und INSTRUMENT
Reviews
Christoph Wagner
Lectures/seminars Consultation/contact
deutsch


Prof. Dr. Christoph Wagner

Prof. Dr. med. Christoph Wagner (1931-2013)

Head of the Institut of Music Physiology at the Hannover University for Music and Drama from 1974 to 1993. With the foundation of this institute, he was the first to succeed in  establishing research and teaching of music physiology at a European university of music.
Medical and
musical studies had preceeded, as well as ten years of basic research on music-physiological questions of music-making at the "Max-Planck-Institut für Arbeitsphysiologie", Dortmund. In 1992, he organized the first international symposion of musicians and physicians in Germany.
He is co-founder of the "German Society of Music Physiology and Musician's Medicine" (DGfMM), which appointed him honorary member in 2001.
 



»»  website
Christoph Wagner

with biography in detail and selected articles
(
free download) 
 


MAIN POINTS OF RESEARCH and PUBLICATIONS (selection)

Development and problems in the field of music physiology

  1. Instrumentalspiel und Physiologie: Über die Schwierigkeiten der Verständigung zwischen Kunst und Wissenschaft.
    In: Das Instrumentalspiel, Internationales Symposion Wien 1988, hrsg.von G. Widholm, M. Nagy, Wien 1989, S. 11-41

  2. Instrumentalspiel – eine Rechnung ohne den Wirt?
    Üben & Musizieren 2, 1991, S. 3-10

  3. Physiologischer Ratgeber.
    In: Handbuch der Musikpädagogik Band 2: Instrumental- und Vokalpädagogik 1: Grundlagen, hrsg. von Ch. Richter, Kassel u.a. 1993,
    S. 117-132

  4. Musikphysiologische Begabungsforschung – Probleme und Anwendung.
    Musikphysiologie und Musikermedizin 1, 1994, S. 19-28

  5. Zeit für Musikphysiologie.
    In: Zwischen Wissenschaft und Kunst, hrsg. von P. Becker, A. Edler, B. Schneider, Mainz 1995, S. 329-347

  6. Musikphysiologie im Rahmen der Musikhochschule. Zusammen mit J. Blum.
    Musikphysiologie und Musikermedizin 4, 1997, S. 12-19
see also Nr. 16

Applied music physiology
A. On individual conditions: The musician's hand

  1. Instrumentalspiel und die Frage nach der körperlichen Eignung. In: Die Musikschule Band 4, Der Instrumentalunterricht,
    Probleme – Reformen, Mainz 1975, S. 35-55

  2. Physiologische Voraussetzungen für das Geigenspiel.
    In: Violinspiel und Violinmusik in Geschichte und Gegenwart, hrsg. von V. Schwarz, Wien 1975, S. 196-210

  3. Welche Anforderungen stellt das Instrumentalspiel an die menschliche Hand?
    Handchirurgie 19, 1987, S. 23-32

  4. Success and failure in musical performance: Biomechanics of the hand.
    In: The Biology of Music Making,
    Proceedings of the 1984 Denver Conference, hrsg. von F. L. Roehmann, F. R. Wilson,
    St. Louis 1988, S. 154-179

  5. The pianist’s hand: anthropometry and biomechanics.
    Ergonomics 31, 1988, S. 97-131

  6. Musicians‘ Hand Problems: Looking at Individuality. A Review of Points of Departure
    In: Medical Problems of Performing Artists, Vol. 27, No. 2, June 2012, S. 57-64
see also Nr. 2

 
B. On education of the musician: Objective recording of technical skills for the examination
     of efficiency of learning and practice methods.

  1. Zum Problem des Übens in der Musik.
    Musik im Unterricht (Allgemeine Ausgabe) 59, 1968, S. 3-8

  2. The influence of the tempo of playing on the rhythmic structure studied at pianist’s playing scales.
    In: Medicine and Sport, vol. 6: Biomechanics II, hrsg. von J. Vredenbregt, J. Wartenweiler, Basel 1971, S. 129-132

  3. Piano learning and programmed instruction. Zusammen mit E. Piontek und L. Teckhaus.
    Journal of Research in Music Education 21, 1973, S. 106-122

  4. Physiologische Gesichtspunkte in der Instrumentalausbildung.
    In: Handbuch des Musikschul-Unterrichts, hrsg. von D. Wucher, H.W. Berg, W. Träder, Regensburg 1979, S. 153-176


C. On the goal of training: Objective criteria of technical skills of professional musicians,
     in order to be able to describe the goal of learning and practicing.

  1. Experimentelle Untersuchungen über das Tempo. (Mit Herbert von Karajan)
    Österreichische Musikzeitschrift 29, 1974, S. 589-604

see also Nr. 13, 14, 15


Aspects of musician's medicine

  1. Der Fall Werner M. Ein Beitrag zur Violinpädagogik.
    Das Orchester 27, 1979, S. 728-735


  2. The evaluation of the musician’s hand: An approach to prevention of occupational diseases.
    In: Musik in der Medizin – Music in Medicine, hrsg. von R. Spintge, R. Droh, Berlin u.a. 1987, S. 333-341

  3. Biomechanical abnormalities in musicians with occupational cramp/focal dystonia. Zusammen mit F. R. Wilson, V. Hömberg.
    Journal of Hand Therapy 6, 1993, S. 298-307

  4. Medizinische Probleme bei Instrumentalisten – Ursachen und Prävention. Bericht vom Internationalen Symposion Hannover 1992,
    hrsg. von Ch. Wagner, Laaber 1995, 312 S.

  5. Physiologische und pathophysiologische Grundlagen des Musizierens.
    In: Medizinische Probleme bei Musikern, hrsg. von J. Blum, Stuttgart u.a. 1995, S. 2-29

see also Nr. 9